Roy Palmen

Roy Palmen

Publieke sector

Palmen

Directeur

2018

Roy Palmen staat bekend als een onderwijsprofessional met een transformationeel en participerende stijl van leidinggeven. Zijn interesses zijn breed. Hij is niet alleen verknocht aan het onderwijs, maar houdt ook van zingen, koken en tuinieren. Ongeacht waar hij mee bezig is, is hij altijd gericht op de toekomst en op anderen helpen floreren.

Onderwijsprincipes voor de toekomst

Voor iemand die veel verschillende interesses heeft, is het kiezen van een studie niet altijd even gemakkelijk. Gelukkig voor Palmen bleek er een studie te zijn die precies het soort interdisciplinair onderwijs bood waar hij interesse in had: de Pedagogisch Technische Hogeschool.

Palmen: “Dankzij de unieke combinatie van pedagogiek en technologie leerde ik veel meer dan alleen de onderwijsprincipes voor de huidige behoefte in het onderwijs. Ik leerde ook de onderwijsprincipes voor de toekomst, met aandacht voor brede technologische innovaties die verder gingen dan de beroepspraktijk van toen.”

Die gerichtheid op het onderwijs van de toekomst heeft Roy Palmen nooit meer losgelaten. Vanaf het moment dat hij voor zijn eerste mbo-klas stond, tot nu, wordt hij gemotiveerd door de impact van zijn werk op de jongeren. Palmen: “Ik wil deel van de oplossing zijn. Het gevoel van een maatschappelijke bijdrage en de mogelijkheid om een blijvende impact te hebben op gemeenschappen zijn zeer motiverend.”

Innovatie en verandering

In 2008 werd hij voor het eerst benoemd als schooldirecteur. In deze functie deed Palmen naar eigen zeggen hetzelfde als toen hij voor de klas stond, zij het op een andere schaal. “Ik zorg dat zowel medewerkers als studenten kunnen floreren. Dat doe ik vanuit een duidelijke en inspirerende visie.” En nu hij als zelfstandig professional werkt voor zowel het onderwijs als andere semi-publieke organisaties gaat hij verder op de ingeslagen weg.

Zijn visie draait om het actief betrekken van medewerkers in een cultuur van open communicatie en tolerantie. “Iedereen moet zich vrij voelen ideeën te creëren, deze te realiseren, feedback te kunnen geven en deze te ontvangen.” Alleen zo, is Palmen’s overtuiging, kun je een omgeving creëren die innovatie en verandering faciliteert.

Die veranderingsgerichte omgeving is wel nodig, gezien de grote veranderingen in het onderwijs. Palmen: “Veranderingen in het onderwijs van de afgelopen jaren zijn gedreven door technologische innovaties, pedagogische ontwikkelingen en maatschappelijke verschuivingen. Dat zien we terug in de digitalisering, personalisatie van het onderwijs en toename van de competentiegerichtheid. Ook de aandacht voor sociaal en emotioneel leren is toegenomen.”

Palmen Advies & Executive Interim Management

Palmen voorziet nog veel meer veranderingen, onder meer op het gebied van inclusiviteit en diversiteit, nieuwe pedagogische benaderingen en een toegenomen gebruik van data. Ook verwacht hij een toenemende betrokkenheid van ouders en de gemeenschap. Al die ontwikkelingen maken het onderwijs beter. “Dit vraagt wel om een holistische aanpak van zowel curriculum en pedagogiek. We moeten ons richten op verdere professionalisering van docenten, het verbeteren van leeromgeving en infrastructuur, het garanderen van gelijke onderwijskansen en het verbeteren van community- en ouderbetrokkenheid.”

Aan deze ontwikkelingen levert Roy Palmen vanuit Palmen Advies & Executive Interim Management met verve een bijdrage. Of het nu gaat om het ontwikkelen en implementeren van een nieuwe onderwijsvisie, het inrichten van een service unit, het optimaliseren van processen, het overwinnen van weerstand of het verbeteren van de examenresultaten, Palmen doet het met succes en plezier. “Ik vind het belangrijk dat mensen zelf hun beelden blijven vormen door waardenvrij en open de ander tegemoet te treden. De professionele ontwikkeling van de mensen en de teams vind ik leuk en uitdagend omdat ik ervan overtuigd ben dat dit een duurzaam effect heeft.”