Pieter-Bas Stehmann is een strategische en innovatieve leider met een indrukwekkende carrière die zich uitstrekt over zowel de mode- als de beddenindustrie. Hij beschikt over een gedegen opleiding in HTS confectiekunde en begon zijn professionele reis geïnspireerd door zijn vader, een ondernemer in de kledingsector.
Pieter-Bas excelleert in teamleiderschap, waarbij hij transparantie, open communicatie en duidelijke doelstellingen hoog in het vaandel heeft staan. Zijn vermogen om merken te bouwen en te versterken, gecombineerd met een unieke creatieve en innovatieve benadering, maakt hem een uitzonderlijke aanwinst voor elke organisatie. Zijn uitgebreide internationale ervaring heeft hem een diepgaand begrip van verschillende culturen en marktdynamieken gegeven, wat hem in staat stelt om strategisch en effectief te opereren op een mondiaal niveau.
Innovatieve fashion
Hij begon zijn loopbaan bij Dockers, onderdeel van Levi’s. “Ik had in de gaten dat dit iets nieuws was. En met Levi’s als moederorganisatie zat er veel geld achter. Het was echt een gat in de markt, waar ik veel potentie in zag.” Als Product Manager was hij verantwoordelijk voor collectieontwikkeling en supply chain management. Dankzij zijn visie en marketinginspanningen droeg hij bij aan een omzetgroei van 85 miljoen euro binnen vijf jaar.
Vanuit Dockers stapte Stehmann over naar moederbedrijf Levi’s, waar hij verder bouwde aan zijn reputatie door als Brand Director een baanbrekende samenwerking met Philips te realiseren. Dit resulteerde in de succesvolle lancering van wearable electronics. Deze innovatie kreeg wereldwijde erkenning en genereerde aanzienlijke media-aandacht, wat de merkwaarde van Levi’s versterkte.
Zijn internationale ervaring groeide verder bij Columbia Sportswear in Zwitserland, waar hij een Europese collectie ontwikkelde die beter aansloot bij de Europese marktbehoeften. Deze strategische aanpassing leidde tot commerciële successen en de acquisitie van grote accounts zoals Decathlon.
Bij Walt Disney nam Pieter-Bas de leiding over kleding, accesoires en schoenen, waar hij grote internationale klanten bediende en de wereldwijde licentie-activiteiten uitbreidde. Zijn strategische inzichten en managementstijl zorgden voor een consistente groei en merkversterking.
Als Brand Director bij Mexx transformeerde hij de herencollectie met een vernieuwde strategische focus en hoogwaardige productdetails, wat resulteerde in een hernieuwde merkbeleving en marktherstel. Bij Miss Etam leidde hij een succesvolle herpositionering door onder andere een jongere, trendgerichtere lijn te introduceren, wat de klantdiversiteit en marktpenetratie vergrootte.
Zijn rol bij HOP LUN in Hong Kong betrof de wereldwijde uitbreiding van de lingeriebranche. Onder zijn leiding werd het historische merk Scandale, met Halle Berry als merkambassadeur, opnieuw gelanceerd. Stehmann: “Het is ongelofelijk wat een impact zo’n vrouw op mensen heeft, en daarmee ook op de kleding.”
Partnerschap
Na jaren in de mode-industrie te hebben gewerkt, stapte hij over naar de beddenindustrie en ging bij Dutch Bedding Company (DBC) aan de slag. Dit bedrijf, bekend van M-Line matrassen, is een heel andere tak van sport. Stehmann: “Je werkt natuurlijk nog wel met textiel. In de matrassen, en ook indirect, zoals met dekbedden en kussenslopen. Maar het gaat een stuk langzamer dan in de modewereld, aangezien mensen slechts één keer in de tien jaar een nieuw bed kopen.”
Stehmann, die altijd gedacht had dat ‘als je eenmaal in de kleding zit, je er altijd zal blijven hangen’, zag in de beddenwereld veel ruimte voor innovatie en rationalisering. “Ik vond eigenlijk dat de beddenwereld 100 jaar had stilgestaan.” Met zijn nieuwe ideeën slaagde hij erin internationale groei te realiseren. Hij introduceerde baanbrekende producten zoals de temperatuurregulerende Cool Motion matras en versterkte het merk door samenwerkingen met prominente sportorganisaties zoals KNVB en Jumbo-Visma.
Daarnaast introduceerde hij het beddenpaspoort. “Als je een M-Line matras koopt, krijg je een stempel in je paspoort. Na vijf jaar kun je dan een nieuw matras kopen voor de helft van de prijs. Dan verkoop je dus tweemaal zoveel matrassen in 10 jaar. Dat was best revolutionair”, vertelt hij.
Liever niet “the same old thing”
Hoewel hij de beddenindustrie nog altijd uitdagend vindt, sluit Stehmann niet uit dat hij nog een andere carrièrestap zal maken. Hij ambieert dan een leidinggevende rol waarin hij een mooi bedrijf kan aansturen. “Dat kan een grote onderneming zijn, maar het zou ook een kleinere organisatie kunnen zijn waar veel potentie in zit, maar die gewoon even wat know-how en energie nodig heeft.”
Wat zijn volgende stap ook wordt, één ding is zeker: het zal vernieuwend zijn. Stehmann: “Ik ben echt wel zo’n type die alles even twee keer bekijkt en op een andere manier benadert. Want the same old thing doen, daar ben ik nooit gelukkig van geworden. In alles zit verbetering, welk product, welke organisatie dan ook. En ik denk dat ik daar misschien wel de meeste kracht van in kan brengen.”