Loes Daniëls

Loes Daniëls

E-commerce

Experiencegift

Co-Founder & CEO

2014

Loes Daniëls heeft een echte ondernemersmentaliteit. Tijdens haar studie is het idee geboren voor Hotelgift. Een paar jaren volgde, zijn er concepten toegevoegd en is bedrijf uitgegroeid tot een florerende onderneming; Experiencegift. 

De paraplu

Loes Daniëls wist vanaf jongs af aan al dat ze het zakenleven in wilde. Ze is niet opgegroeid in een ondernemersfamilie, maar het was duidelijk dat het ondernemerschap diep in haar geworteld zit. Na de nodige werkervaring als consultant besloot Loes Daniëls dat ze er klaar voor was om het zelf te doen. 

In 2014 startte Loes Daniëls met één concept; hotel cadeaukaarten. Drie jaar later is het concept Flightgift toegevoegd. Nog weer twee jaar later kwam Activitygift op de markt en is Cruisegift onderdeel geworden. Momenteel bestaat het bedrijf uit vier verschillende concepten, alle geschaard onder Experiencegift. 

Automatisering en lockdowns

Het bedrijf heeft wel een omschakeling gekend. Loes Daniëls: “Als startende ondernemer heb je altijd lessen te leren. Het gaat erom dat je deze ziet en dat je je kunt aanpassen, om het beter te maken. We zaten in een stijgende lijn, omzet groeide, we werden actief in meer landen, maar toen brak corona uit. Omdat de cadeaukaarten zijn gericht op belevenissen, werd het door alle lockdowns en reisbeperkingen lastig om de verkoopcijfers hoog te houden.” Hierdoor was Experiencegift genoodzaakt hun doelen bij te stellen.  

“Door mijn werkervaringen heb ik geleerd een paar hoofddoelstellingen voor ogen te houden. De belevenis stond voorop, wat ook inhield dat de belevenis van het aankopen goed moest verlopen.” Loes Daniëls heeft er vanaf de start voor gezorgd dat systemen geautomatiseerd zijn, vanaf de aanschaf tot aan het ontvangst van de cadeaukaart. 

De succesvolle onderneemster geeft wel aan dat sommige lessen hardleers kunnen zijn. “Je leert het meeste door het te doen. Sommige keuzes kunnen alleen wel pijnlijk zijn. Zo zou ik bijvoorbeeld niets meer doen zonder te testen. Toen de nieuwe website live ging en dat zich niet terugvertaalde in de cijfers, wist ik dat testen voor gebruik enorm belangrijk is. Niet alleen de gebruiksvriendelijkheid, maar ook de belangen en perspectieven vanuit de consument. Deze kunnen veranderen, maar ook verschillen wanneer je op een andere stoel zit. Daarom is testen een vast onderdeel geworden voordat veranderingen worden doorgevoerd.”

De sleutelbegrippen die leiden tot succes 

Samen met haar compagnon (Jorik Schröder) is ze gedreven om het een internationaal succes te maken. De drijfveren om zover te komen, past Loes Daniëls ook toe op haarzelf. “Het willen verbeteren van de formule betekent aanpassingsvermogen, vertrouwen en focus. Dit zijn drijfveren die ik ook bij mijzelf toepas.”

Met Experiencegift bereikt Loes Daniëls de hele wereld. Het bedrijf is het grootst in Amerika en Australië. “Er zijn nog andere markten die we kunnen aanboren. Het blijft voor mij altijd belangrijk om de missie en visie voor ogen te houden en mee te nemen. Naast vertrouwen is liefde een sleutelbegrip voor succes. Dit geldt zowel intern als voor onze klanten. De cultuur van Experiencegift is daarom ook een kernwaarde van het bedrijf. De sleutels zijn de reden dat we snel groeien en een product hebben waar we trots op zijn.” 

Momenteel zijn er meer dan 550.000 hotels aangesloten. Er werken meer dan 40 mensen bij Experiencegift. De verwachting is dat het aantal werknemers volgend jaar is verdubbeld.  

De toekomst en potentie

Het doel van Loes Daniëls is om met Experiencegift een omzet behalen van 100 miljoen euro. “Dit doel houden wij voor ogen. Er zijn nog meer samenwerkingen in andere landen mogelijk, maar wie weet ook wel nieuwe experiences. Het was een mooi moment om het doel van 1 miljoen te behalen. Als dit lukt, lukt de vervolgstap ook.” Loes Daniëls heeft laten zien dat er voor iedere uitdaging een oplossing is. “Hoewel ik soms nog te snel beslissingen maak, heb door de jaren heen geleerd de rust te bewaren en gefocust te blijven.”