Jitse Groen is de oprichter en CEO van Just Eat Takeaway. Zijn bedrijf is uitgegroeid tot de grootste maaltijdbezorger in de westerse wereld.
Studententijd
Ruim twintig jaar geleden, in 1999, begon Jitse Groen vanuit zijn studentenkamer met het opzetten van een website waarop pizza’s besteld konden worden. Hij kon van te voren niet inschatten wat het resultaat zou zijn toen hij bezig was met het programmeren van deze pizzabestelsite. Hier was het concept Thuisbezorgd geboren. Jitse Groen heeft de focus gehouden om het te laten groeien. “Ik ben erg gericht op het behalen van doelen. Voordat ik aan iets anders begin, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat ik wil bereiken om het vervolgens daadwerkelijk te bereiken.” Na de overname door Just Eat is Thuisbezorgd omgedoopt tot Just Eat Takeaway en heeft het bedrijf nu aanwezigheid in meer dan twintig landen.
Investeringen
In de eerste tien jaar van Just Eat Takeaway was er weinig belangstelling voor investeringen in dit soort bedrijven. Het had er onder andere mee te maken dat de sector nog vrij klein was. Jitse Groen: “Vanaf 2010 kregen we steeds meer investeerders achter ons aan en besloten we uiteindelijk om sommige van hun aanbiedingen aan te nemen. Dit bleek vooral nuttig toen we ons buiten Nederland begonnen te vestigen. We merkten dat wat in ons voordeel werkte in Nederland, tegen ons werkte in België en Duitsland. We zagen echter dat we de strijd in België zouden winnen tegen Just Eat, en in Duitsland investeerden we in de overname van Lieferando, wat ons in staat stelde om snel te groeien.” Deze eerste belangrijke overname kostte 13 miljoen euro, wat destijds veel geld was. Het bleek de investering waard te zijn om het bedrijf groter te maken. “Mijn volgende doel is om Amerika te veroveren.”
De ijverige
Volgens topondernemer Jitse Groen zijn er in Nederland te veel bedrijven die tevreden zijn met hun huidige positie. Maar stilstand betekent achteruitgang, en om succesvol te zijn is het belangrijk om te blijven groeien. Als CEO van een wereldwijd beursgenoteerd merk weet hij wat het belangrijkste is om het doel te bereiken: focus. Hij raadt andere ondernemers aan om duidelijk te maken wat ze willen bereiken, en zich daar dan op te concentreren voordat ze iets anders ondernemen. “Bij Just Eat Takeaway zijn we altijd bezig met het verbeteren en uitbreiden van onze diensten. Zo zijn we momenteel bezig met het uitbreiden van onze lunchbestellingen naar ontbijt, en proberen we slimme dingen te doen met onze bezorgroutes. We zijn ook voortdurend bezig met het verbeteren van ons algoritme, wat niet altijd eenvoudig is omdat mensen de neiging hebben om allemaal op hetzelfde moment te willen eten.”