Herna Verhagen staat sinds 2012 aan het hoofd van het bedrijf PostNL. Als CEO is zij bovendien de eerste Nederlandse vrouw die de baas is van een aan de AEX beursgenoteerd bedrijf.
Zakelijke rollen
Herna Verhagen is een ambitieuze zakenvrouw. Het was niet per se haar intentie om CEO te worden van een beursgenoteerd bedrijf, maar ze heeft altijd een drive gehad om zichzelf en haar zakelijk inzicht verder te ontwikkelen. Ze is begonnen bij PostNL toen het bedrijf bij het grote publiek nog bekend was als PTT Post.
Naast haar rol als CEO vervult Herna Verhagen andere functies. Ze is sinds 2022 Commissaris bij Philips, sinds 2019 Commissaris bij ING Groep en sinds 2016 Commissaris bij Het Koninklijk Concertgebouw. Daarnaast zit ze in de Raad van Toezicht bij Goldschmeding Foundation en is ze lid van het bestuur van VNO-NCW. Ook heeft ze een rol in de NAVO-adviesgroep.
Mijlpaal in leiderschap
De aanstelling van Herna Verhagen als CEO van PostNL was een historische gebeurtenis. Het wordt gezien als een mijlpaal in de strijd voor genderdiversiteit op leidinggevende posities. Haar leiderschap kenmerkt haar ook, ze vindt het belangrijk om te weten wat er speelt, neemt haar verantwoordelijkheid en is iedere dag beschikbaar.
Volgens Herna Verhagen ligt de basis hiervoor bij haar eigen medewerkers. “Als je niet weet wat er speelt bij de mensen die voor je werken, hoe kun je dan de toekomst en de strategie van je bedrijf bepalen? Het is belangrijk om te weten wat er leeft onder je eigen medewerkers.” Ze heeft bewezen een succesvolle en effectieve leider te zijn, die het bedrijf heeft geleid door een periode van significante veranderingen en groei.
Nieuwe strategie
In eerste instantie was er een krimp op de postmarkt. Herna Verhagen besloot daarom een nieuwe, gezonde basis voor PostNL te creëren. Dit wilde ze doen door middel van verbeteringen in technologie, groei van pakketbezorgingen en een toename van bezorgingen aan huis. Waar ze de medewerkers zo belangrijk vindt, was het dan ook noodzaak dat het team aanbleef. Herna Verhagen zag ook een kans om de snel groeiende online verkoopmarkt te benutten en hierop in te spelen. “We hebben hard gewerkt aan het opbouwen van de sterke basis. Nu willen we de aanbieder van keuze worden voor post- en logistieke oplossingen in de Benelux.” Vijf jaar later zou PostNL de vruchten plukken van deze keuze toen de pandemie uitbrak.
Transformatie & zonnige tijden
De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op de wereld, en ook PostNL heeft te maken gehad met de gevolgen. Door de eerdere voorbereidingen en aanpassingen in de bedrijfsstrategie, was het bedrijf PostNL in staat om in 2020 de winst te verdubbelen naar 240 miljoen euro. Herna Verhagen: “Deze uitzonderlijke resultaten verdienen een uitzonderlijke erkenning voor de hardwerkende medewerkers van PostNL.” Maar zelfs zonder de corona-uitbraak zou het bedrijf al op de goede weg zijn geweest, dankzij de overname van concurrent Sandd. Er wordt verwacht dat de winst voor dit jaar zelfs tientallen miljoenen hoger zal uitvallen dan wat eerder was voorspeld.