Brian Wegdam

Brian Wegdam

Food

Wegdam Food Link

CEO

2009

Brian Wegdam is CEO van Wegdam Food Link (WFL), een bedrijf dat hij in 2009 opgericht heeft. Wegdam Food Link is gespecialiseerd in de export van bevroren voedselproducten naar ontwikkelingslanden. Voordat hij met zijn bedrijf begon had Wegdam al ruim 10 jaar ervaring in de internationale handel in (frozen) food. “Tijdens het werken in loondienst vond ik dat bepaalde dingen beter konden.” Hij besloot zelf de stap te zetten en een bedrijf op te bouwen dat meerwaarde biedt voor zowel leveranciers als afnemers.

Kloven overbruggen

Wegdam’s filosofie draait om verbinding: het overbruggen van de kloof tussen producenten en consumenten in markten waar vaak risico’s en logistieke uitdagingen spelen. Dit werd de kern van Wegdam Food Link, vertelt Wegdam: “Ik zie het als de link tussen de producent en de gebruiker, of de importeur op de bestelling. Wij zijn de brug daar naartoe, wij zijn de link.”

Wegdam noemt als voorbeeld dat zijn bedrijf voedselproducten exporteert vanuit landen zoals Brazilië en Europa naar met name Afrikaanse en Aziatische landen, zoals Ghana en Sierra Leone, maar ook landen als Vietnam en de Filipijnen.

Meer dan slechts een zakelijke relatie

Brian Wegdam wil meer zijn voor zijn zakenpartners dan slechts een afnemer of leverancier. “We werken veel samen met ondernemers in ontwikkelingslanden. Deze mensen kunnen vaak wel een steuntje in de rug gebruiken. En niet iedere leverancier is bereid dat steuntje te geven. Wij doen dat wel. Wij steken onze nek uit, omdat we graag willen helpen.”

Dus biedt Wegdam met zijn bedrijf meer dan alleen een handelsplatform. Hij helpt klanten met krediet, logistieke ondersteuning en betrouwbare levering. Hierdoor ontstaat een vertrouwensbasis waarmee beide partijen kunnen groeien. “We zijn geen liefdadigheidsinstelling, maar we bekijken alles wel van de menselijke kant. In sommige landen spelen er nou eenmaal bepaalde problemen. Als er een goede vertrouwensbasis is gelegd, overwinnen we die problemen. Dat is hoe we bij WFL graag werken. We voelen ons er prettig bij als we samen met onze klanten iets kunnen opbouwen.”

Die instelling zorgt ervoor dat Brian Wegdam initiatieven ontplooit die veel andere ondernemers niet aan zouden durven. “Ik ben trots op de vrieshuizen die we in Ghana hebben gebouwd. Er zijn niet veel bedrijven die het lef hebben om in Afrika te investeren zonder allerlei waarborgen. Wij wel. Daardoor zijn we heel sterk geworden in Ghana.”

Goed doen

Brian Wegdam biedt ontwikkelingslanden niet alleen kansen door zaken te doen, maar ook via de in 2019 opgerichtte Wegdam Foundation. Wegdam: “We deden al best wat hap-snap werk, en gaven ondersteuning aan verschillende organisaties, maar dat was eerder nog niet zo goed gestructureerd.”

Vanuit een samenwerking met lokale stichtingen, zoals We Yone Child, heeft de foundation een school gebouwd in het afgelegen Kamakri. De school voorziet een dringende behoefte aan onderwijs en biedt ruimte aan honderden kinderen. Wegdam: “Ik ben heel trots op de school die we hebben gebouwd in het binnenland in Kamakri (Sierra Leone). Daar was echt niks. We kunnen hiermee echt impact maken en dat vind ik heel mooi.”

Geïnspireerd door dit succes werkt Wegdam nu aan een uitbreiding van deze school met een skills center, waar vrouwen leren naaien en jongeren computerlessen krijgen. Ook worden volkstuinen aangelegd bij scholen, zodat kinderen leren hoe ze voedsel duurzaam kunnen verbouwen.

Koersvaste groei

Voor de toekomst wil Brian Wegdam de ingeslagen weg voortzetten. Persoonlijk hoopt hij meer tijd te vinden om zich te richten op wat hij écht leuk vindt, zoals het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Ondertussen blijft hij kritisch over de economische structuren in zijn belangrijkste markten, zoals Ghana. Volgens hem ligt de sleutel tot duurzame vooruitgang in betere samenwerking tussen overheden en het bedrijfsleven om lokale productie te stimuleren.

Met Wegdam Food Link heeft Brian Wegdam niet alleen een succesvolle onderneming opgebouwd, maar ook een beweging gecreëerd waarin zakelijke relaties veranderen in vriendschappen en duurzame vooruitgang centraal staat. Zijn visie, waarin handel en ontwikkeling hand in hand gaan, maakt hem een unieke speler in de internationale voedselhandel.